De risico’s zijn beoordeeld op de kans dat deze zich daadwerkelijk gaan voordoen en op het financiële gevolg als het risico zich voordoet. Hoe hoger de score, hoe hoger het risico.
Wij hebben de volgende risico’s geïdentificeerd:
(bedragen x €1.000) | |||||
Omschrijving risico | (beheers)maatregelen | risico score | financieel gevolg | reken perc. | risico waarde |
Ontwikkeling in de kosten van vastgoed. | Actueel houden van de meerjaren onderhoudsplanningen. | 12 | 600 | 50 | 300 |
Schade als gevolg van leegstand gebouwen. | Inschakelen leegstandsbeheer en meer fysieke maatregelen afsluiten van gebouwen. | 12 | 250 | 75 | 188 |
Extra personeelskosten als gevolg van wachtgeldverplichtingen en ziekteverzuim. | Inzetten van trajecten ondersteuning naar werk en houden van periodiek sociaal medisch overleg. | 12 | 1.000 | 50 | 500 |
Niet voldoen aan de verplichtingen door instellingen waaraan garantie of lening is verstrekt. | Garanties en geldleningen alleen verstrekken bij onderbouwing dat voldaan wordt aan de publieke taak en dat er een zekerheidsstelling aan ten grondslag ligt. | 4 | 20.000 | 10 | 2.000 |
Niet voldoen aan de verplichtingen Algemene Verordening gegevensbescherming | Uitvoeren DPIA's en waarborgen inbedden in processen. | 5 | 20.000 | 10 | 2.000 |
Onverwachte tegenvallers bij verbonden partijen. | Beoordelen en volgen financiële situatie van verbonden partijen. | 10 | 6.000 | 25 | 1.500 |
Lopende juridische geschillen. | Voor besluitvorming juridische risico's in beeld brengen. | 5 | 10.000 | 10 | 1.000 |
Wijziging in rekenrente doelvermogen Stadsgewest a.g.v. provinciale regelgeving. | Ontwikkelingen op dit gebied volgen. | 25 | 3.000 | 90 | 2.700 |
Problemen in gebruik bij kunstwerken, openbare vervoer, verlichting, bruggen en wegen. | Verscherpt toezicht houden op brugdelen. Afsluiten van bruggen. Terugbrengen toegestane as-last. Plaatsen omleidingen, ontsluiten alternatieve routes. | 12 | 4.250 | 50 | 2.125 |
Vernielen van binnen- en buitenkunst | Beveiligen en verzekeren van kunstwerken met een groot risico. | 8 | 250 | 75 | 188 |
Niet realiseren inverdieneffecten op het Zorg-In-Natura-budget Jeugd. | Ontwikkelingen op dit gebied volgen. | 16 | 2.000 | 75 | 1.500 |
Wijzigen van het inkoopproces zorg. | Ontwikkelingen op dit gebied volgen. | 16 | 200 | 75 | 150 |
Ontwikkelingen in de financieringssystematiek en verdeelsleutels uitgaven SD. | Ontwikkelingen op dit gebied volgen. | 16 | 1.500 | 75 | 1.125 |
Onduidelijkheid over financiele effect Brabant brede Verordening kwaliteit VTH. | Ontwikkelingen op dit gebied volgen. | 6 | 250 | 50 | 125 |
Planschade. | Het voorkomen c.q. beperken van planschade is een vast punt van aandacht bij planologische maatregelen. | 12 | 200 | 75 | 150 |
Tegenvallende legesinkomsten op korte termijn en vertraging in projecten als gevolg onduidelijkheid in de calculatiemethode naar aanleiding van het beëindigen Programma Aanpak Stikstof (PAS) | Ontwikkelingen op dit gebied volgen. | 12 | 2.400 | 50 | 1.200 |
Onzekerheid financiële resultaat bij bouwgronden in exploitatie. | Continue monitoren van ontwikkelingen. Onzekere verplichte winstnemingen reserveren voor opvang risico's. | 25 | 50.700 | 100 | 50.700 |
Totaal risico’s | 67.450 |
De risicowaarden van de genoemde risico's kunnen onderverdeeld worden naar zogenaamde toprisico's (risicoscore > 15) en overige risico's. Voor het berekenen van de benodigde weerstandscapaciteit hanteren we een waarschijnlijkheidsfactor van 90%. Dit is vastgelegd in de nota Weerstandsvermogen en risicobeheersing 2018. De benodigde weerstandscapaciteit in euro's is opgenomen in de volgende tabel.
(bedragen x € 1.000) | ||||
Benodigde weerstandscapaciteit | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Gekwantificeerde toprisico's (risicoscore >15) | 56.175 | 56.175 | 56.175 | 56.175 |
Gekwantificeerde overige risico's (risicoscore <15) | 11.275 | 11.275 | 11.275 | 11.275 |
Totaal structurele weerstandscapaciteit | 67.450 | 67.450 | 67.450 | 67.450 |
Waarschijnlijkheidsfactor 90% | 60.705 | 60.705 | 60.705 | 60.705 |