Begroting 2020

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risicoprofiel

De risico’s zijn beoordeeld op de kans dat deze zich daadwerkelijk gaan voordoen en op het financiële gevolg als het risico zich voordoet. Hoe hoger de score, hoe hoger het risico.
Wij hebben de volgende risico’s geïdentificeerd:

(bedragen x €1.000)

Omschrijving risico

(beheers)maatregelen

risico score

financieel gevolg

reken perc.

risico waarde

Ontwikkeling in de kosten van vastgoed.

Actueel houden van de meerjaren onderhoudsplanningen.

12

600

50

300

Schade als gevolg van leegstand gebouwen.

Inschakelen leegstandsbeheer en meer fysieke maatregelen afsluiten van gebouwen.

12

250

75

188

Extra personeelskosten als gevolg van wachtgeldverplichtingen en ziekteverzuim. 

Inzetten van trajecten ondersteuning naar werk en houden van periodiek sociaal medisch overleg.

12

1.000

50

500

Niet voldoen aan de verplichtingen door instellingen waaraan garantie of lening is verstrekt.

Garanties en geldleningen alleen verstrekken bij onderbouwing dat voldaan wordt aan de publieke taak en dat er een zekerheidsstelling aan ten grondslag ligt.

4

20.000

10

2.000

Niet voldoen aan de verplichtingen Algemene Verordening gegevensbescherming

Uitvoeren DPIA's en waarborgen inbedden in processen.

5

20.000

10

2.000

Onverwachte tegenvallers bij verbonden partijen.

Beoordelen en volgen financiële situatie van verbonden partijen.

10

6.000

25

1.500

Lopende juridische geschillen.

Voor besluitvorming juridische risico's in beeld brengen.

5

10.000

10

1.000

Wijziging in rekenrente doelvermogen Stadsgewest a.g.v. provinciale regelgeving.

Ontwikkelingen op dit gebied volgen.

25

3.000

90

2.700

Problemen in gebruik bij kunstwerken, openbare vervoer, verlichting, bruggen en wegen.

Verscherpt toezicht houden op brugdelen. Afsluiten van bruggen. Terugbrengen toegestane as-last. Plaatsen omleidingen, ontsluiten alternatieve routes.

12

4.250

50

2.125

Vernielen van binnen- en buitenkunst

Beveiligen en verzekeren van kunstwerken met een groot risico. 

8

250

75

188

Niet realiseren inverdieneffecten op het Zorg-In-Natura-budget Jeugd.

Ontwikkelingen op dit gebied volgen.

16

2.000

75

1.500

Wijzigen van het inkoopproces zorg.

Ontwikkelingen op dit gebied volgen.

16

200

75

150

Ontwikkelingen in de financieringssystematiek en verdeelsleutels uitgaven SD.

Ontwikkelingen op dit gebied volgen.

16

1.500

75

1.125

Onduidelijkheid over financiele effect Brabant brede Verordening kwaliteit VTH.

Ontwikkelingen op dit gebied volgen.

6

250

50

125

Planschade.

Het voorkomen c.q. beperken van planschade is een vast punt van aandacht bij planologische maatregelen.

12

200

75

150

Tegenvallende legesinkomsten op korte termijn en vertraging in projecten als gevolg onduidelijkheid in de calculatiemethode naar aanleiding van het beëindigen Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Ontwikkelingen op dit gebied volgen.

12

2.400

50

1.200

Onzekerheid financiële resultaat bij bouwgronden in exploitatie.

Continue monitoren van ontwikkelingen. Onzekere verplichte winstnemingen reserveren voor opvang risico's.

25

50.700

100

50.700

Totaal risico’s

67.450

De risicowaarden van de genoemde risico's kunnen onderverdeeld worden naar zogenaamde toprisico's (risicoscore > 15) en overige risico's. Voor het berekenen van de benodigde weerstandscapaciteit hanteren we een waarschijnlijkheidsfactor van 90%. Dit is vastgelegd in de nota Weerstandsvermogen en risicobeheersing 2018. De benodigde weerstandscapaciteit in euro's is opgenomen in de volgende tabel.

(bedragen x € 1.000)

Benodigde weerstandscapaciteit

2020

2021

2022

2023

Gekwantificeerde toprisico's (risicoscore >15)

56.175

56.175

56.175

56.175

Gekwantificeerde overige risico's (risicoscore <15)

11.275

11.275

11.275

11.275

Totaal structurele weerstandscapaciteit

67.450

67.450

67.450

67.450

Waarschijnlijkheidsfactor 90%

60.705

60.705

60.705

60.705

ga terug