Begroting 2020

Onderhoud kapitaalgoederen

Openbaar groen (inclusief recreatiegebieden)

Openbaar groen (inclusief recreatiegebieden)

Beleid / beheer
Het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) is eind 2018 vastgesteld. Hierbij is een amendement aangenomen, waarbij de raad het college de opdracht gaf uit te gaan van basiskwaliteitsniveau B o.a. met de overweging dat dit binnen het totale budget past.
Na marktoriëntatie is gebleken dat, voor het onderhoud aan groen, het huidige beheerbudget ontoereikend zou zijn om kwaliteitsniveau B te borgen. Daarnaast is inmiddels duidelijk dat er ook andere zaken, zoals prijsstijgingen, taakverschuivingen en areaaluitbreidingen, een onvoorziene invloed uitoefenen op de taakstelling. In deze begroting gaan we uit van een gedifferentieerd onderhoudsniveau op basis van risico’s en afwegingen. Dit betekent in de praktijk dat het beheer wordt geëxtensiveerd van:
- Grasvelden binnen de kom, en
- Onkruidbeheersing in beplantingen binnen de kom.

Daarnaast gaan we werken met uniforme uitgangspunten bij het slootonderhoud: we gaan buiten de bebouwde kom, in gevallen van gedeelde onderhoudsplicht, werken conform de uitgangspunten in de Keur van de twee waterschappen. Dit betekent in deze gevallen dat de gemeente 50% van het onderhoud van een sloot op zich neemt. Bij het onderhoud van sloten waar de gemeente de volledige onderhoudsplicht heeft wordt het onderhoud afgestemd op  functies en risico’s.

De verdere uitwerking van het beheer geschiedt in integrale gebiedsbeheerplannen (IGBP) waarmee in 2019 een begin is gemaakt.

We zijn gestart met de voorbereiding van de renovatieprojecten waarvan de eerste deze winter worden uitgevoerd. Daarnaast worden er 2 nieuwe renovatieprojecten ter hand genomen.

Kwaliteit
Het openbaar groen wordt momenteel per deelgebied onderhouden op het vastgestelde kwaliteitsniveau van de drie voormalige gemeenten. Na het opstellen van de Integrale Gebiedsbeheerplannen (IGBP) zullen de nieuwe afspraken leidend zijn voor het onderhoud.

Risico’s
In deze begroting gaan we uit van een gedifferentieerd onderhoudsniveau op basis van risico’s en afwegingen. In het kader van het IBOR hebben belangenorganisaties aangegeven dat de huidige ambities en het huidige onderhoudsniveau te laag zijn. Hogere ambities zullen hogere kosten tot gevolg hebben.

Financiën
Regulier groenonderhoud wordt op basis van meerjarige onderhoudscontracten uitbesteed en betaald uit exploitatiebudgetten. Vanwege nieuwe beheerafspraken, bezuinigingen en de ontwikkeling van de buitendienst worden deze budgetten verhoogd met een totaalbedrag van € 420.000.
Indien kwaliteitsniveau B het basisniveau is dan zal het onderhoudsbudget daarboven structureel verhoogd moeten worden met een bedrag van € 322.000.
In het gebied van de voormalige gemeente Veghel worden tot heden alle sloten langs verharde wegen volledig onderhouden door de gemeente. Dit is een afwijking van de regelgeving in de Keur van het waterschap die bij grenssloten uit gaat van een gedeelde onderhoudsplicht voor  aanliggende eigenaren.
Indien er gekozen wordt voor deze werkwijze dan dient het onderhoudsbudget structureel verhoogd te worden met een bedrag van € 200.000 ten opzichte van de kosten die nu in de begroting zijn opgenomen.

In deze begroting is een nieuwe investering opgenomen voor groenrenovaties van € 522.000. Zie ook programma 5. In de meerjarenbegroting was hiervoor reeds € 368.000 opgenomen en bij de kadernota aangevuld met € 154.000 euro, dat bestemd is voor 2 nieuwe renovatieprojecten.

Op dit moment is er voor openbaar groen geen reserve of voorziening aanwezig.