Begroting 2020

2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Ontwikkelambities

Ontwikkelambities

Bestedingen 2020

 

(Bedragen x € 1.000)

Nieuwe bestedingen

Jaarlijkse lasten

2020

2021

2022

2023

Verkenning vrachtwagenparkeerplaats

*

60

Kapitaallasten nieuwe investeringen

295

318

315

313

Besparing op electra / onderhoud

-22

-22

-22

Algemene risico-reserve

*

-60

Totaal ten laste van geraamd resultaat

295

296

293

291

Toelichting op bestedingen

Verkenning vrachtwagenparkeerplaats
De geplande investering voor een extra vrachtwagenparkeerplaats is vervallen (zie toelichting bij ombuigingen). We gaan nadere verkenningen (ook door externe bureaus) uitvoeren naar alternatieven waarvoor wij voorstellen  € 60.000 beschikbaar te stellen met als dekking de algemene risico reserve. Het resultaat zal t.z.t. worden teruggekoppeld naar de raad.

Investeringen 2020

(Bedragen x € 1.000)

Nieuwe Investeringen

Investeringsbedrag 2020

Vervanging wegen 

5.000

N279 Veghel-Asten, opgave Meierijstad

100

Uniformering verkeersmaatregelen 

632

Vervangingsprogramma openbare verlichting 

440

Herstructurering Veghel centrum

p.m.

Uitvoeringsplan mobiliteit 

1.100

Totaal investeringen

7.272

Toelichting op nieuwe investeringen

Vervanging wegen 2020
Vanaf 2019 zijn we op verschillende plekken met grootschalige reconstructies aan de slag. In het najaar van 2019 worden, mede op basis van nieuwe weginspecties, de prioriteiten in reconstructies herijkt. Daarbij wordt een integrale afweging gemaakt en zullen reconstructies waarbij werk met werk gemaakt kan worden mogelijk voorrang krijgen. In het voorjaar van 2020 zal de raad via een raadsvoorstel een definitief programma voor 2020 ter besluitvorming worden voorgelegd.

N279 Veghel-Asten, opgave Meierijstad
"In de Mijlpalen voor Meierijstad (MvM) is de ambitie opgenomen, dat de bereikbaarheid van bedrijven (in Veghel) wordt verbeterd en de leefbaarheid van woonwijken als gevolg van overlast van infrastructuur daar waar mogelijk tegengegaan.
Door de provincie Noord-Brabant is het Provinciaal inpassingsplan voor de N279 Veghel-Asten vastgesteld, waarin de opwaardering van de N279 wordt geregeld. Uit deze vaststelling en de afgesloten Bestuursovereenkomst 2018 voor de opwaardering van de N279 ontstaat een opgave voor de gemeente Meierijstad. De opgave bestaat in hoofdlijnen uit:

  • Een bijdrage in de uitvoering van de kwaliteitsimpuls Keldonk (vernieuwing dorpsentree)
  • Een bijdrage in de passage Veghel (met name de uitwerking van de gelijkvloerse aansluitingen, de bereikbaarheid van aanliggende bedrijven, de uitwerking van geluidafscherming en inpassingsmaatregelen ten behoeve van de woonwijken)."

Uniformering verkeersmaatregelen 2020
Binnen Meierijstad is in het verleden door de respectieve gemeenten verschillend omgegaan met verkeersmaatregelen. Denk bijvoorbeeld aan de voorrangsregeling voor fietsen op rotondes, de voorrangsregeling van kruisingen op erftoegangswegen en het toestaan voor brommers op de rijbaan. Harmonisatie binnen Meierijstad is gewenst we gaan uit van CROW richtlijnen.

Vervangingsprogramma openbare verlichting 2020
De middelen worden gebruikt om programmatisch vervangen mogelijk te maken van de openbare verlichting. Dit borgt dat de openbare ruimte verkeersveilig bruikbaar is en woon- en leefomgevingen sociaal veilig zijn. Daarnaast realiseren we duurzaamheidsambitie die in het energie-akkoord is overeengekomen door het bereiken van een aanzienlijke energiereductie.

Herstructurering Veghel centrum
"In de Centrumvisie Meierijstad, december 2018, is geconcludeerd dat de opgave voor het centrum van Veghel groot is. Om te komen tot een positieve ontwikkelrichting is onderzocht wat een haalbaar (winkel) programma is en welke functioneel/ruimtelijke knelpunten we daarbij tegenkomen. In de Centrumvisie is aangegeven wat de basisstructuur van het toekomstig dorpshart is. Deze ontwikkelrichting wordt nu verder uitgewerkt.

Het doel is te komen tot een keuze van deelgebieden die onderdeel zijn van een compacte toekomstige centrumstructuur, het bepalen van nieuwe perspectieven voor de overige deelgebieden en het creëren van draagvlak voor de keuzes. Het eindproduct is een visiestuk voor het centrum van Veghel. De grootste (on)mogelijkheden worden in kaart gebracht om concrete beweging op gang te krijgen."

Uitvoeringsplan mobiliteit 2020
Maatregelen ter verbetering van verkeersveiligheid en bereikbaarheid.

Ombuigingen 2020

(Bedragen x € 1.000)

Voorgestelde ombuigingen

Jaarlijkse lasten

2020

2021

2022

2023

Uniformering verkeersmaatregelen

-11

-11

-11

-11

Uitvoeringsplan mobiliteit 2020

-4

-4

-4

-4

Uitvoeringsplan mobiliteit 2021

-8

-8

-8

Uitvoeringsplan mobiliteit 2022

-8

-8

Vrachtwagenparkeerplaats

-77

-77

-77

Vrachtwagenparkeerplaats, onderhoudslasten

-30

-30

-30

-30

Totaal ten gunste van geraamd resultaat

45

130

138

138

Toelichting op ombuigingen

Uniformering verkeersmaatregelen
Investering uniformering verkeersmaatregelen 2020 verlagen met € 250.000. Leidt tot verlaging van kapitaallasten. Uit inventarisatie van alle rotondes in Meierijstad is gebleken dat er minder aanpassingen nodig zijn dan verwacht om gemeentebreed te voldoen aan de richtlijnen van CROW.

Uitvoeringsplannen mobiliteit
Investering uitvoeringsplan mobiliteit met de volgende bedragen verlagen 2020: € 100.000 2021 en 2022: € 200.000 2022 Leidt tot lagere kapitaallasten. In 2020 wordt het uitvoeringsplan mobiliteit nader uitgewerkt. Het uitvoeringsplan, met afwegingen en eventuele keuzes, zal aan de gemeenteraad worden voorgelegd ter besluitvorming.

Vrachtwagenparkeerplaats
De noodzaak voor extra vrachtwagenparkeerplaats is niet aangetoond. Gemeentelijke investering kan daarom komen te vervallen. Door het schrappen van de investering voor de  vrachtwagenparkeerplaats kunnen ook de beheerkosten van de vrachtwagenparkeerplaats geschrapt worden.

Lasten & baten

Lasten

€ 10.298

4,2 %

Baten

€ 922

0,4 %

ga terug