Begroting 2020

2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat gaan we daar voor doen?

Wat gaan we daar voor doen?

2.1

We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen.

We bereiden de snelfietsroute verder voor en starten met de aanleg. Niet alle delen van het tracé kunnen gelijktijdig uitgevoerd worden. Planning is om het middendeel, tussen Zuid-Willemsvaart en de Udenseweg, in 2020 als eerste aan te leggen.

Voor de andere delen worden bestemmingsplan procedures doorlopen. Planning is om in 2020 de bestemmingsplan procedure voor het noordelijk deel vanaf de Udenseweg tot de Nieuwe Veldenweg in Mariaheide te doorlopen. Voor het deel langs het Duits Lijntje moeten nog (landbouw)gronden worden verworven.

In september 2019 is een startgesprek met de raad over de afstemming met de omgeving in dit project. De verwachting is dat in het 1e kwartaal 2021 een voorstel aan de raad wordt voorgelegd voor vaststelling van de visie. Aan het mobiliteitsplan wordt in 2019 (najaar) en 2020 gewerkt. Stappen zijn achtereenvolgens inventarisatie, opstellen visie op hoofdlijnen, multimodale netwerkvisie, uitvoeringsprogramma en (concept) duurzaam mobiliteitsplan.

Voor de zomervakantie 2019 is een voorstel aan de raad voorgelegd over de verdeling van de gelden voor het uitvoeringsprogramma mobiliteit 2019.

In het 2e kwartaal van 2020 wordt een voorstel aan de raad voorgelegd voor de verdeling van de gelden voor het uitvoeringsprogramma mobiliteit 2020.

We gaan verder met de voorbereiding van de nieuwe verbindingsweg tussen de N279 afslag Keldonk en de bedrijventerreinen in Veghel-zuidwest (MER studie). Volgens de oorspronkelijke planning zou een raadsvoorstel m.b.t. deze weg in het eerste kwartaal 2020 voorgelegd worden. Door vertraging in de oplevering van het regionale verkeersmodel, loopt het project echter vertraging op. Hoeveel vertraging is op dit moment nog niet duidelijk, omdat er nog geen uitsluitsel is over de oplevering van het verkeersmodel.

Het provinciaal inpassingsplan (PIP) voor de N279 Veghel-Asten is vastgesteld, nog niet onherroepelijk. In aanvulling op de opwaardering van deze weg, geven we samen met de Provincie een kwaliteitsimpuls aan de dorpsentree van Keldonk. We investeren in het tracégedeelte ter hoogte van Veghel voor: de uitwerking van gelijkvloerse kruisingen, de bereikbaarheid van de aanliggende bedrijven, de uitwerking van de geluidsbescherming en inpassingsmaatregelen ten behoeve van de woonwijken Veghel-Zuid en de Leest.

We verkennen - samen met de provincie en het bedrijfsleven - de haalbaarheid van een zogenaamde smart hub. Een ‘smart hub’ is een locatie waar meerdere vervoersvormen samen komen, deelsystemen beschikbaar zijn, grootschalig parkeren mogelijk is en data/ informatie beschikbaar is. Met een smart hub willen we het aantal verkeersbewegingen in centrumgebieden/ steden en bedrijventerreinen verminderen en mensen “verleiden” om (gedeeltelijk) op een andere manier te reizen. Binnen een ‘smart hub’ kunnen diverse functies worden gecombineerd, waaronder ook parkeren voor personen- en vrachtwagens

We gaan een onderzoek doen naar de voorzieningen op de evenementenlocaties zoals deze zijn opgenomen in het evenementenbeleid. Hierbij brengen we in beeld wat er aan voorzieningen aanwezig is en wat de behoeften/wensen zijn. E.e.a. ook in overleg met de evenementenorganisatoren. Op basis hiervan maken we een plan van aanpak en afweging van de financiële consequenties, en leggen dit ter besluitvorming voor aan het bestuur. We hebben hierbij de intentie om in elke kern minimaal een locatie met de benodigde voorzieningen in te richten waarbij wel de afweging wordt gemaakt dat de omvang van de voorziening in relatie moet staan tot het gebruik. Hiervoor zullen we een toetsingskader opstellen.

2.2

We willen de verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en in het buitengebied verbeteren.

De voorrangsregeling voor fietsers op rotondes is geregeld in CROW-richtlijnen. Op de 10 rotondes in de kern Sint-Oedenrode is voorrang in strijd met de richtlijnen geregeld. De afwijkende voorrangsregeling is verwarrend voor zowel fietsers als automobilisten en leidt daarom tot verkeersonveilige situaties. We willen die onveiligheid wegnemen.  Hiermee wordt tevens een link gelegd met het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit, waarin andere verkeersveiligheidsmaatregelen zijn opgenomen. Nadat de rotondes in Sint-Oedenrode zijn aangepast voldoen alle rotondes in Meierijstad aan de CROW-richtlijnen.

Met de voorbereiding van het werk is gestart en provinciale subsidie is aangevraagd. Volgens de huidige planning wordt in maart een voorstel aan u voorgelegd om de benodigde middelen voor het uniformeren van voorrangsregelingen op rotondes toe te kennen.

Ook in 2020 ondersteunen we mensgerichte maatregelen verkeersveiligheid zoals de activiteiten van basisscholen met het Brabants Verkeersveiligheids Label, verkeerseducatie in de kinderopvang, scholen in het voortgezet onderwijs en cursussen van Seniorenraad Meierijstad.

2.3

We willen dat de openbare ruimten aangenaam, schoon, goed onderhouden en veilig zijn, met voldoende groen, waarbij de winkelcentra/publieksruimtes extra uitstraling krijgen.

Op basis van actuele inspecties uit 2019 is voor 2020 een plan van aanpak gemaakt om een aantal bruggen of onderdelen daarvan te vervangen. Het doel hiervan is de verkeersveiligheid en bruikbaarheid te borgen van de civieltechnische kunstwerken in het belang van de duurzame bereikbaarheid van woon- en leefomgevingen van inwoners en ondernemers.

Op basis van actuele inspecties uit 2019 is een plan gemaakt voor het vervangen van een aantal wegvakken waarvan is vastgesteld dat de hierin gelegen verhardingen het einde van hun levensduur heeft bereikt. Het doel is de verkeersveiligheid en bruikbaarheid te borgen van de verhardingen ten gunste van een aantrekkelijke, duurzaam bereikbare woon- en leefomgeving voor inwoners en ondernemers.

In 2020 zetten we het programma openbare verlichting voort dat in 2019 is gestart voor het vervangen van lichtmasten. Het doel hiervan is het inhalen van een achterstand en het bereiken van een situatie waarin, in de periode tot en met 2030 een reductie van het energieverbruik wordt bereikt van ruim 50% en ook de onderhoudskosten aanzienlijk worden verlaagd. Hiermee voldoet Meierijstad niet alleen aan het regionaal overeengekomen energieakkoord maar bereikt het ook dat het areaal openbare verlichting op een acceptabel niveau komt waardoor de veiligheid wordt verbeterd ten gunste van een aantrekkelijke woon- en leefomgeving voor inwoners en ondernemers.

We gaan in 2020 verder met de uitwerking van het beheer in integrale gebiedsbeheerplannen (IGBP) waarmee in 2019 een begin is gemaakt.

We voeren de renovatieprojecten uit die in de meerjarenplanning zijn opgenomen, waarvan de eerste deze winter wordt uitgevoerd.

2.4

We streven naar versterking van goederenvervoer over water.

De uitkomsten van het onderzoek naar alternatieve (goederen)vervoersoplossingen, waarbij vervoer over water centraal staat, worden geconcretiseerd in 2020

Lasten & baten

Lasten

€ 10.298

4,2 %

Baten

€ 922

0,4 %

ga terug