Ontwikkelambities
De jaarlijkse financiële gevolgen van de ontwikkelambities 2020 zijn opgenomen in onderstaande tabellen. De ontwikkelambities zijn onderverdeeld in bestedingen, nieuwe investeringen en voorgestelde ombuigingen. De regel "kapitaallasten nieuwe investeringen" zijn de jaarlijkse lasten van rente en afschrijving van de investeringen die opgenomen zijn in het overzicht van nieuwe investeringen. Per onderdeel is een toelichting opgenomen.
Bestedingen 2020
| (Bedragen x € 1.000) | ||||
Nieuwe bestedingen | Jaarlijkse lasten | ||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Invoering BIO maatregel SIEM/SOC (security information & event management en security operations center) | 70 | 70 | 70 | 70 | |
Eerste fase gegevenspakhuis | * | 50 | |||
Inrichting privacy organisatie | 82 | 82 | 82 | 82 | |
Kosten overdracht archieven | * | 50 | |||
Vervolg verkennend onderzoek gemeentelijke locaties Sint-Oedenrode. | * | 100 | |||
Verbinding Zorg en Veiligheid | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Totaal lasten bestedingen | 552 | 352 | 352 | 352 | |
Algemene risico-reserve | * | -200 | |||
Totaal dekkingen | -200 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal ten laste van geraamd resultaat | 352 | 352 | 352 | 352 |
Toelichting op bestedingen
Invoering BIO maatregel SIEM/SOC (security information & event management en security operations center)
Vanaf 2020 geldt de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid). In de BIO staan maatregelen die de gemeenten verplicht moeten invoeren. Een van die maatregelen betreft de invoering en gebruik van een SIEM en SOC. Een SIEM/SOC zorgt ervoor dat we structureel logbestanden van gebeurtenissen maken en dat we gebruikersactiviteiten, uitzonderingen en informatiebeveiligingsgebeurtenissen registreren. Deze bestanden moeten bewaard en regelmatig worden beoordeeld. Daarnaast moeten er adviezen opgesteld worden voor verbeteringen of acties die genomen moeten worden om onze informatie goed te beveiligen.
Op dit moment heeft de gemeente Meierijstad al wel een SIEM beschikbaar. Echter is er geen capaciteit om deze op de juiste manier in te richten en te gebruiken. Daarnaast is er geen capaciteit om de nodige analyses uit te voeren en adviezen tot verbetering op te stellen. Wij stellen voor om de huidige SIEM te vervangen voor een SIEM/SOC combinatie die extern uitgevoerd wordt."
Eerste fase gegevenspakhuis
Het doel is om meer en betere managementinformatie en verantwoordingsinformatie aan de directie, college en raad te leveren gebaseerd op gekoppelde gegevenssets uit meerdere databases. Een gegevenspakhuis is een verzamelplek van informatie.
Inrichting privacy organisatie
"In mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Vanaf mei 2018 is er veel werk op het gebied van privacy verricht en is er voor gezorgd dat we een basis hebben gelegd op het gebied van privacy. In de huidige organisatieopzet en beschikbare capaciteit is onvoldoende ruimte om op een verantwoordelijke wijze vorm te geven aan de wettelijke verplichtingen vanuit de AVG.. Om dit op orde te brengen en daarmee te voldoen aan de wettelijke verplichtingen vanuit de AVG stellen we voor om de formatie op orde te brengen door middel van het uitbreiden van deze formatie met 1 FTE voor accenthouders. Deze accenthouders fungeren tevens als eerste privacy-aanspreekpunten voor de werktateliers.
Met name voor de uitvoerende werkzaamheden op operationeel niveau ten behoeve van privacy. Hiermee borgen we een adequate en actuele kennis op het gebied van AVG.
Dit is noodzakelijk om risico’s (zoals boetes) te reduceren."
Overdracht archieven
Overdracht van archieven vraagt om inzet specialistisch personeel naast ons eigen personeel
€ 20.000 (verplichting vanuit BHIC) en € 30.000 voor materiaal zuurvrije dozen.
Vervolg verkennend onderzoek gemeentelijke locaties Sint-Oedenrode.
In 2019 heeft het college een verkennend onderzoek gedaan naar de gemeentelijke locaties in Sint-Oedenrode. Dit betreft fase 1 van het in een raadsinformatiebrief (raad 31-01-2019) beschreven proces. Fase 2 en 3 zullen (als besloten wordt om hiermee door te gaan) doorlopen in 2020.
Verbinding Zorg en Veiligheid
In het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 wordt de verbinding Zorg en Veiligheid, als ook in de strategische visie sociaal domein en in het mijlpalendocument, benoemd als strategisch thema. Steeds meer taken op het snijvlak van zorg en veiligheid worden op basis van nieuwe wetgeving bij de gemeenten weggelegd. Zo treedt op 1 januari 2020 de Wet Verplichte Geestelijke Gezondheidszorg in werking waarbij burgers het College kunnen verzoeken om een onderzoek te verrichten naar verplichte geestelijke gezondheidszorg als zij zich zorgen om iemand in hun omgeving maken. Maar ook de uitvoering van de Ketenveldnorm (beveiligde zorg voor mensen met gevaarlijk gedrag als gevolg van een psychische stoornis en/of een verstandelijke beperking) komt in 2020 op de gemeenten af. Taken die onder andere vragen om een 24/7 bereikbaarheid (meldpunt) van de gemeentelijke organisatie. Daarnaast heeft het college eerder aangegeven de nazorg voor ex-gedetineerden zorgvuldig op te willen pakken. Genoemde nieuwe taken en verantwoordelijkheden komen bovenop de begeleiding van steeds complexer wordende casuïstiek die aan de orde van de dag zijn. Om het totaal goed op te kunnen pakken intern en extern is investering in deskundigheid en capaciteit; operationeel en beleidsmatig noodzakelijk. .
Investeringen 2020
(Bedragen x € 1.000) | |
Nieuwe investeringen | Investeringsbedrag 2020 |
Aanvullend krediet Wenkend Perspectief | 1352 |
Totaal investeringen | 1.352 |
Toelichting op investeringen
Aanvullend krediet Wenkend Perspectief
Bij raadsbesluit van 27 juni 2019 is besloten om voor het Wenkend Perspectief te kiezen voor scenario 1, waarin het meest optimaal wordt voldaan aan de inhoudelijke visie, aan de duurzaamheidsvisie, het beeldkwaliteitsplan, de woonvisie en het parkeerbeleid. Het hiervoor benodigd aanvullend krediet is opgenomen in de begroting 2020.
Ombuigingen 2020
(Bedragen x € 1.000) | |||||
Voorgestelde ombuigingen | Jaarlijkse lasten | ||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Verlagen aantal wethouders | -111 | -111 | -111 | -111 | |
Verlagen storting voorziening groot onderhoud gebouwen | -22 | -22 | -22 | -22 | |
Verlaging stelpost onvoorziene uitgaven | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Totaal lasten ombuigingen | -233 | -233 | -233 | -233 | |
Dekking projecten duurzaamheid uit Algemene Risico Reserve | 350 | 350 | 350 | 350 | |
Dividend BNG | 62 | 62 | 62 | 62 | |
Totaal baten ombuigingen | 412 | 412 | 412 | 412 | |
Totaal ten gunste van geraamd resultaat | 645 | 645 | 645 | 645 |
Toelichting op ombuigingen
Verlagen aantal wethouders
In verband met het vertrek van een tweetal wethouders en een gewijzigde samenstelling van de coalitie heeft het college de taakverdeling heroverwogen en is besloten om het aantal wethouders te verlagen van zes naar vijf wethouders.
Verlagen storting voorziening groot onderhoud gebouwen
Van een aantal panden is inmiddels bekend dat deze binnen afzienbare tijd worden gesloopt, vervangende nieuwbouw krijgen of worden verkocht. In verband hiermee hoeft er geen groot onderhoud voor deze panden meer te worden uitgevoerd. De jaarlijkse storting in de voorziening kan hiermee voortaan achterwege blijven.
Verlagen stelpost voor onvoorziene uitgaven
Gelet op de aanwendingen van de post onvoorziene uitgaven in de afgelopen jaren wordt voorgesteld om de raming te verlagen met € 100.000 tot € 250.000.
Dekking projecten duurzaamheid uit Algemene Risico Reserve
Voor de uitvoering van het duurzaamheidsprogramma worden een aantal projecten uitgevoerd. De uitgaven van de projecten kunnen worden aangemerkt als incidentele uitgaven. De incidentele uitgaven worden gedekt door aanwending van de algemene risicoreserve.
Dividend Bank Nederlandse Gemeenten
Bij de vorige begrotingsopzet is de berekening gemaakt op basis van het gemiddelde dividend van de afgelopen 3 jaar. Er is nu gekozen om het uitgekeerde dividend van het laatste jaar als uitgangspunt te nemen.