Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.bhic.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Meierijstad is niet vertegenwoordigd in het bestuur
Openbaar belang
Het Brabants Historisch Informatie Centrum is ingesteld met het doel de belangen van de minister, de gemeenten en de waterschappen bij alle aangelegenheden betreffende archiefbescheiden en collecties die berusten in de rijksarchiefplaats in de provincie Noord-Brabant en de archiefbewaarplaats van de gemeenten en waterschappen, in gezamenlijkheid te behartigen.
Hieronder valt het behouden, bewerken en benutten van de archiefbescheiden opgenomen in de rijksarchiefbewaarplaats in de Provincie Noord-Brabant en de archiefbewaarplaatsen van de deelnemende gemeenten en waterschappen. Daarnaast in volgorde van prioriteit: verbetering digitale dienstverlening, het archief als informatiecentrum en verbetering lokale dienstverlening.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De ambities van het BHIC liggen vast in de beleidsvisie ‘Gegist Bestek: het BHIC in 2019’. In deze notitie worden de meerjarige trends onderscheiden die de toekomstagenda van het BHIC zullen bepalen: verdere daling van het fysieke publieksbereik, sterke stijging van het digitale publieksbereik, voorts de noodzaak tot toenemende samenwerking met andere erfgoedaanbieders en verdere afslanking van de eigen organisatie.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Uitgangspunt blijft dat binnen het beschikbare budget wordt gebleven en dat nieuw beleid budgettair neutraal wordt gerealiseerd.Financieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente
275.300
280.200
286.600
Eigen vermogen per 1-1
514.210
449.500
518.000
Eigen vermogen per 31-12
518.384
518.000
798.000
Vreemd vermogen per 1-1
5778.150
2.403.000
2.230.000
Vreemd vermogen per 31-12
2.515.163
2.230.000
2.418.000
Resultaat
22.529
0
280.000
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidregio Brabant-Noord
Algemene informatie
- Programma: 1. Veiligheid
- URL: www.vrbn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: C.H.C (Kees) van Rooij)
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door burgemeester van Rooij.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De strategische bestuursconferentie van april 2018 heeft een heldere koers opgeleverd voor de Veiligheidsregio Brabant-Noord. Deze koers is verwerkt in de beleidsagenda 2020-2023.
De beleidsagenda beschrijft drie hoofdopgaven en zes ambities op basis waarvan de Veiligheidsregio zich kan (door-)ontwikkelen naar een informatie gestuurde netwerkorganisatie. Op basis van deze opgaven en ambities zal de Veiligheidsregio het beleidsplan voor de komende 4 jaren uitwerken.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
In het beleidskader 2020 zijn geen financiële middelen verbonden aan de ambities en doelen van de “beleidsagenda Samen Veiliger”. De kosten voor de doorontwikkeling van de veiligheidsregio worden voor de jaren 2020 en 2021 - voor zover mogelijk - bekostigd uit de reserves van VRBN. Hierna vindt een ijk moment plaats op noodzaak en effectiviteit van de ontwikkelde oplossingen en voorzieningen. Voor eventuele langdurige bestendiging ervan zullen voorstellen worden opgenomen in het Beleidskader 2022.Financieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente
3.572.824
4.092.898
4.501.103
Eigen vermogen per 1-1
9.927.000
9.963.000
Eigen vermogen per 31-12
9.963.000
Vreemd vermogen per 1-1
24.561.000
28.300.000
Vreemd vermogen per 31-12
28.300.00
Resultaat
1.619.000
0
0
Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Bureau Leerplicht
Algemene informatie
- Programma: 4. Onderwijs
- URL: www.rblbno.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: J.C.M (Coby) van der Pas
- Bestuurlijk vervanger: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Van der Pas
Openbaar belang
Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de gemeente Meierijstad en de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 18 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een mbo-diploma op minimaal mbo-niveau 2.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
N.v.t.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf: indien de gemeente haar bijdrage aan het RBL drastisch terugbrengt kan de dekking van de RBL-begroting in geding komen. Leerplicht is echter een wettelijke taak, waardoor bezuinigen op de bijdrage aan RBL feitelijk geen optie is.
Een ander risico is dat de personeelslasten door cao-ontwikkelingen gaan stijgen, maar dit risico is vergelijkbaar met die van de gemeente ten aanzien van loonontwikkelingen.Financieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente
180.863
186.288
186.288
Eigen vermogen per 1-1
173.367
391.619
n.n.b.
Eigen vermogen per 31-12
391.619
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
218.252
n.n.b
Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Algemene informatie
- Programma: 6. Sociaal domein
- URL: www.wsd-groep.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Roozendaal en raadslid Marischka Klotz (vervanger raadslid J. van Gerwen). Daarnaast is wethouder Roozendaal lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
Het schap heeft ten doel de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna te noemen: ‘Wsw’). Ter realisering van deze doelstelling draagt het schap er onder meer zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden. Vanaf 1 januari 2015 is de toegang tot de Sociale Werkvoorziening afgesloten en kunnen geen nieuwe dienstverbanden worden aangegaan. Werknemers met een dienstverband per 31 december 2014 behouden hun rechten.
Het schap heeft mede ten doel andere vormen van gesubsidieerde arbeid uit te voeren dan wel te doen uitvoeren. Het AB van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten.
Het AB is bevoegd om onder nader door hem te stellen voorwaarden met niet aan de regeling deelnemende gemeenten en of met andere derden overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van vormen van gesubsidieerde arbeid, scholing en of begeleiding.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen
van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes en consequenties.Financieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente *)
46.769
47.462
48.092
Eigen vermogen per 1-1
26.521.000
27.350.000
27.954.000
Eigen vermogen per 31-12
27.350.000
27.954..000
27.954.000
Vreemd vermogen per 1-1
4.915.000
5.992.000
5.900.000
Vreemd vermogen per 31-12
5.992.000
5.900.000
5.800.000
Resultaat (voor bestemming)
829.000
144.000
0
*) Betreft een bijdrage in de bestuurskosten.
Daarnaast ontvangt WSD van onze gemeente de rijksbijdrage (2019) in het kader van de Participatiewet. Dit gaat om een bedrag van € 8.217.289Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Algemene informatie
- Programma: 6. Sociaal domein
- URL: www.wvs-nb.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Roozendaal.
Openbaar belang
Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale
werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 11 gemeenten enig aandeelhouder en
eigenaar van IBN.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen
van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd
is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële
consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzesFinancieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente *)
9.847
9.774
9.774
Eigen vermogen per 1-1
27.047.800
27.359.100
27.359.100
Eigen vermogen per 31-12
27.359.100
27.359.100
27.359.100
Vreemd vermogen per 1-1
3.968.700
5.422.200
5.422.200
Vreemd vermogen per 31-12
5.422.200
5.422.200
5.422.200
Resultaat
311.300
*) Betreft een bijdrage in de bestuurskosten.
Daarnaast ontvangt IBN van onze gemeente de rijksbijdrage (2019) in het kader van de Participatiewet. Dit gaat om een bedrag van € 6.655.224Gemeenschappelijke regelingen
Kleinschalig Collectief Vervoer
Algemene informatie
- Programma: 6. Sociaal domein
- URL: www.regiotaxinoordoostbrabant.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: H.J. (Rik) Compagne
- Bestuurlijk vervanger:
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Compagne
Openbaar belang
De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer. Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoers- systeem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Het huidige contract met de vervoerder is niet verlengd, er vindt een aanbesteding plaats. De
voormalige gemeente Schijndel maakt per 1/1/2019 onderdeel uit van Kleinschalig collectief vervoer Brabant-Noordoost. De aansluiting van de voormalige gemeente Schijndel vloeit voort uit het Inkoopbesluit Wmo Meierijstad (vastgesteld op 16/2/2016) en is het gevolg van de fusie van de voormalige gemeenten Schijndel, Sint- Oedenrode en Veghel.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Financieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente
37.824
51.350
54.341
Eigen vermogen per 1-1
1.190.974
837.167
837.167
Eigen vermogen per 31-12
837.167
837.167
837.167
Vreemd vermogen per 1-1
620.833
315.632
522.000
Vreemd vermogen per 31-12
315.632
522.000
535.600
Resultaat
64.210
0
0
Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL:www.odbn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: C.H.C.(Kees) van Rooij
- Bestuurlijk vervanger: H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur
Openbaar belang
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De ODBN heeft de Gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en Provinciale Staten Noord-Brabant gevraagd om hun zienswijzen kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Brabant Noord (hierna: ODBN) op de ontwerpbegroting 2020 en kennis te nemen van de jaarrekening 2018.
De ontwerpbegroting 2020 van de ODBN levert geen verrassingen op. Het financiële beeld ligt grotendeels in lijn met de begroting 2019. Er is sprake van een gezonde financiële positie op basis van de voorliggende ontwerpbegroting 2020. Er is daarom geen gebruik gemaakt van het formele zienswijzetraject.De ODBN is gestart om meer risicogericht te gaan werken. Deze werkwijze wordt steeds meer gemeengoed, waarbij het beschikken over goede data binnen en buiten onze organisatie steeds belangrijker wordt. Er wachten ook grote uitdagingen. Net als veel andere organisaties in deze krappe arbeidsmarkt blijft het tijdig beschikken over voldoende medewerkers de komende jaren een uitdaging. Dit betekent voor de ODBN dat ze aantrekkelijk en uitdagend willen zijn om bestaande medewerkers te behouden en tegelijkertijd creatief willen zijn in het zoeken naar nieuwe medewerkers. Dit kan door medewerkers zelf op te gaan leiden maar ook door het werkproces anders op te zetten.
De komst van de Omgevingswet vormt een andere uitdaging. Enerzijds zullen werkprocessen afgestemd moeten worden op de wet- en regelgeving om een vlotte doorgang van de werkzaamheden te bewerkstelligen. Anderzijds zal de Omgevingswet ruimte bieden voor de deelnemers van de ODBN om gebruik te maken van een grotere afwegingsruimte. Het is nog niet helder of er hierdoor grote verschillen gaan ontstaan tussen deelnemers of dat er regionale afstemming zal plaatsvinden.
Daarnaast zullen initiatiefnemers van de overheid meer ruimte verwachten en een ‘meedenkende’ overheid conform het adagium van de Omgevingswet. En de overheid blijft, met een andere pet op, hoeder van het algemeen belang. Dit wordt nog een interessant spanningsveld.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. Naast kostendekkende tarieven is er naar aanleiding van de Review een Meerjarenontwikkelingsplan (MJOP) opgesteld met een looptijd van 2018-2020. Het MJOP bestaat uit tien projecten die samen een solide bedrijfsvoeringsbasis vormen om verdere ontwikkelingen mogelijk te maken. Het gaat om de digitale inrichting van de bedrijfsvoering, organisatorische aanpassingen waardoor taken efficiënter kunnen worden uitgevoerd, het aantrekken van nieuw personeel, en het op orde krijgen van de financiën. Met de uitvoering van het MJOP zijn in 2018-2020 structurele verbeteringen doorgevoerd in de bedrijfsvoering van de ODBN.De ODBN streeft ernaar om de onderkende risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, het afsluiten van verzekeringen, toetsmomenten in processen in te bouwen en het meer-ogen principe toe te passen. Daarnaast is er een intern controlesysteem waarin steekproefsgewijs dossiers en/of processen worden gecontroleerd.
Om een reëel beeld van de financiële positie van de ODBN op te kunnen maken, wordt ingeschat aan de hand van een percentage hoe groot de kans is dat het risico zich daadwerkelijk voor zal doen. Dit percentage wordt vervolgens gehanteerd als rekenfactor om het benodigde weerstandsvermogen te bepalen.
Door het weerstandsvermogen te delen door het totaal bedrag van de gecalculeerde risico’s wordt de weerstandsratio bepaald. Deze is voldoende als deze uitkomt tussen 1,0 en 1,4.Onderverdeling risico’s:
Met betrekking tot de inschatting dat risico’s zich voor doen, gaat men uit van de volgende indeling: risico’s uit Uitvoering, Organisatie & Personeel en Juridisch. In de ‘Geactualiseerde risicoanalyse per 31 december 2020’ van de ODBN zijn de voornaamste risico’s voor de komende jaren opgenomen..
De waarde die aan deze risico’s wordt toegekend bedraagt € 2,2 miljoen. De weerstandsratio van de ODBN wordt bepaald door de beschikbare weerstandscapaciteit te delen door het weerstandsvermogen. Per ultimo 2020 bedraagt deze: € 2.362.400 / 2.237.500 = 1,06.
Dit sluit aan bij de streefwaarde van de ODBN die ‘voldoende’ is (tussen 1,0 en 1,4).Financieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente
1.675.709
2..512.500
2.607.127
Eigen vermogen per 1-1
3.809.300
10.552.700
10.452.700
Eigen vermogen per 31-12
10.552.700
10.452.700
10.657.100
Vreemd vermogen per 1-1
12.158.100
12.770.800
12.791.800
Vreemd vermogen per 31-12
12.770.800
12.791.800
12.752.800
Resultaat
6.743.400
160.200
67.100
Gemeenschappelijke regelingen
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- Verantwoordelijk bestuurder: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Bestuurlijk vervanger: H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder J. Goijaarts
Openbaar belang
Het Stadsgewest is niet meer echt actief en wordt alleen nog in stand gehouden voor afwikkeling van de Vuilstortplaats De Vlagheide in Schijndel.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De afdichting van de stortplaats is inmiddels afgerond. Door de aannemer van de afdichting is hoger beroep ingesteld tegen de eerder (in arbitrage) gedane uitspraak. De aannemer kan zich echter niet in de uitspraak van de arbiters vinden en heeft hiertegen hoger beroep ingesteld. Tot het moment dat er een onherroepelijke uitspraak is gedaan, bestaat er een theoretische kans dat het Stadsgewest alsnog een aanvullend bedrag aan de aannemer dient te betalen. Het Stadsgewest acht deze kans echter zeer klein en heeft hier dan ook geen voorziening voor opgenomen in de begroting.
Met het oog op de overdracht van de eeuwigdurende nazorg van de voormalige stortplaats aan de provincie Noord-Brabant vindt er al enige jaren tussen het Stadsgewest en de provincie overleg plaats over de hoogte van het (doel)vermogen, dat benodigd is voor de bekostiging van die nazorg. Belangrijk onderdeel in de gesprekken tussen deze partijen is de hoogte van de door de provincie gehanteerde rekenrente en het effect daarvan op het door het Stadsgewest in te leggen doelvermogen. De provincie heeft het voornemen om de huidige rekenrente van 5,06% te verlagen naar 3,65%. Er bestaat over de hoogte van het in te brengen doelvermogen dan ook nog geen overeenstemming tussen het Stadsgewest en de provincie. Indien uiteindelijk het doelvermogen hoger dient te zijn dan oorspronkelijk geraamd dienen de deelnemende gemeenten een aanzienlijke aanvullende bijdrage aan het Stadsgewest te leveren.
Het Stadsgewest zal de nazorg en exploitatie van de voormalige vuilstortplaats de komende tijd niet aan de provincie overdragen. Partijen zijn in dat verband overeengekomen dat (de nazorg van) de voormalige stortplaats de komende vijf jaren niet wordt overgedragen aan de provincie, waarbij de rekenrente in ieder geval voor deze periode wordt gehandhaafd op 5,06%. Dit betekent dat het Stadsgewest in ieder geval nog wordt gecontinueerd na 2020. Tot in ieder geval 1 januari 2025 zal er door de provincie dan ook geen formele sluitingsverklaring worden afgegeven.
De komende vijf jaren zullen onder meer worden benut om het overleg met de provincie over de hoogte van het doelvermogen voort te zetten en (dus) te bezien of er voor de deelnemende gemeenten goedkopere alternatieven voor eeuwigdurende beheer van de vuilstortplaats bestaan.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Doelvermogen nazorgfonds:
Na de definitieve sluiting van de stortplaats wordt de (eeuwigdurende nazorgverplichting ten aanzien van de) stortplaats overgedragen aan de Provincie. Bij overdracht moet een vermogen zijn overgedragen waaruit de provincie de kosten van nazorg eeuwigdurend kan bekostigen.
De hoogte van de eindwaarde van het doelvermogen wordt in hoge mate bepaald door de te hanteren rekenrente. Thans is die op 5,06 % bepaald. In de laatste voorstellen van de provincie wordt voorgesteld die rekenrente naar 3,65 % te verlagen hetgeen een incidentele, maar aanzienlijke, hogere bijdrage van de gemeente Meierijstad tot gevolg heeft van ca. € 3 mln.Beheerskosten
Het voorlopig niet overdragen van de vuilstortplaats aan de provincie en het dus feitelijk langer in stand houden van de beheersorganisatie van het Stadsgewest heeft voor de gemeente Meierijstad financiële consequenties. Als, overeenkomstig voorliggende voorstel van het bestuur van het Stadsgewest, eind 2020 wordt afgerekend moet er eenmalig bijna € 0,7 mln extra in de reeds getroffen voorziening worden gestort. Elk jaar dat het Stadsgewest vervolgens langer blijft bestaan wordt er per jaar rekening gehouden met € 0,12 mln aan te betalen beheerskosten door de gemeente Meierijstad..Financieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente
p.m.
137.861
Eigen vermogen per 1-1
-/- 5.248.000
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
5.686.000
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
-/- 111.000
Gemeenschappelijke regelingen
Gewestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL: www.ggdhvb.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: H.J. (Rik) Compagne
- Bestuurlijk vervanger: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Compagne, Daarnaast is wethouder Compagne lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio vallende gemeenten. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:- Jeugdgezondheid
- Gezondheidsbescherming
- Gezondheidsbevordering en leefstijl
- Monitoren, signaleren en advies
- Toezicht houden
- Publieke gezondheid bij rampen en crises
- Openbare geestelijke gezondheidszorg
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
In de begroting 2020 geeft de GGD HvB aan wat zij in de publieke gezondheid wil bereiken en wat ze daarvoor gaat doen. Het grootste deel bestaat uit voortzetting van het werk dat nu ook al gebeurt. Verder geeft de GGD per programma aan wat de ambities zijn, wat de activiteiten zijn om deze ambities te behalen en hoe zij gaat meten of die ambities behaald worden. Kortweg komt het neer op de volgende beloften die de GGD doet:- de klant centraal;
- verbinden met het veld;
- vernieuwen.
Daarbij gaat de GGD HvB uit van positieve gezondheid. Daarin betekent gezondheid: zelf de regie voeren en je aanpassen aan de uitdagingen van het leven. Dat is dus veel meer dan alleen ziekte en zorg; het gaat ook over vitaliteit en preventie.
Daarnaast is er de voortzetting van de speerpunten uit de beleidsvisie die in 2018 zijn gestart, via de drie programma’s: multichannel klantbeleving, datagedreven publieke gezondheid en strategische verbinding.
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De (meerjaren)begroting 2020 van de GGD HvB is sluitend en geeft een stabiel beeld. De kengetallen laten zien dat de GGD een gezonde financiële positie heeft.Financieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente
2.369.713
2..600.043
2.686.557
Eigen vermogen per 1-1
10.756.000
9.276.000
8.799.000
Eigen vermogen per 31-12
10.147.000
8.666.000
7.349.000
Vreemd vermogen per 1-1
8.902.000
7.636.000
7.383.000
Vreemd vermogen per 31-12
7.889.000
6.751.000
7.283.000
Resultaat
357.000
0
0
Gemeenschappelijke regelingen
Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL: www.ravbrabantmwn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: H.J. (Rik) Compagne
- Bestuurlijk vervanger: H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Compagne
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel..De GR RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:
- Het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
- Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
- Het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
- Het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.
De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige
ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd. De
ontwikkelingen rondom de nieuwe Wet Ambulancezorg van de afgelopen jaren brachten een nieuw
doel: het behouden van de ambulancevergunningen.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Sinds in 2014 de nieuwe bekostigingssystematiek voor de ambulancezorg werd ingevoerd, is de te leveren beschikbaarheid de basis voor het te ontvangen budget en niet meer de productie. Het door de NZa aan de RAV toegekende budget is het maximumbudget waarover in het lokaal overleg met de zorgverzekeraars moet worden onderhandeld. Bij deze onderhandelingen worden door zorgverzekeraars en RAV jaarlijkse prestatieafspraken overeengekomen. Vanwege o.a. de forse volumegroei van de afgelopen jaren is de 95%-norm voor de meeste RAV’s in Nederland niet haalbaar. In samenwerking met de zorgverzekeraars zijn verbeterplannen uitgewerkt met als doel het zo vaak mogelijk behalen van 15-minuten-norm bij urgentie A1. Na inzet van het totale beschikbare budget verwachten beide RAV’s in 2020 94,5% dekking te kunnen behalen.Het realiseren van zorgdifferentiatie binnen de RAV heeft positieve effecten:
- De hieruit voortvloeiende functiedifferentiatie biedt namelijk veel ontwikkelingsmogelijkheden voor de medewerkers. Zij krijgen de kans om, na het volgen van een opleiding, door te groeien naar een functie met een hoger niveau.
- Ook schept functiedifferentiatie de mogelijkheid voor medewerkers om (tijdelijk) werkzaam te zijn op een minder veeleisend niveau
- Daarnaast draagt functiedifferentiatie bij aan het efficiënt inzetten van personeelscapaciteit: er zijn minder ALS-verpleegkundigen nodig waardoor het personeelstekort minder nijpend wordt.
In 2018 en 2019 zijn de voorbereidingen getroffen voor het opleiden van HBO-V’ers tot ambulanceverpleegkundige. Medio 2021 zullen de eersten van deze groep zelfstandig inzetbaar zijn op de ambulance.
De Tijdelijke Wet ambulancezorg is sinds 2013 van kracht en werd verlengd tot 1 januari 2021.
Gezien de ontwikkelingen rondom de Landelijke Meldkamer samenwerking (LMS) en het onderzoek van VWS naar het optimale stelsel voor ambulancezorg is het niet ondenkbaar dat op langere termijn ook de RAV-regio’s te maken gaan krijgen met een van hogerhand opgelegde schaalvergroting.
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het grote knelpunt in de paraatheidsuitbreiding is personeel. Het is voor de RAV al jaren erg lastig om voldoende geschikt personeel te werven, en het personeelstekort in de acute zorg zal de komende jaren alleen nog maar toenemen.In den lande wordt steeds breder en steeds vaker vraagtekens gezet bij de alleenheerschappij van de 15-minuten norm, omdat deze niet gebaseerd is op enige wetenschappelijke onderbouwing van de te behalen gezondheidswinst. Er zijn teveel factoren, gelegen buiten de ambulancezorg, die de te behalen gezondheidswinst gunstig of ongunstig kunnen beïnvloeden. De minister van VWS zet in op de 15-minuten norm, zolang de ambulancesector zelf niet komt met alternatieve kwaliteitsindicatoren op basis waarvan de kwaliteit van de geleverde ambulancezorg door de individuele regionale ambulancevoorzieningen inzichtelijk kan worden gemaakt. Inmiddels wordt er binnen de sector volop gewerkt aan de ontwikkeling van betere kwaliteitsindicatoren. Op basis van deze indicator wordt het landelijk referentiekader voor spreiding en beschikbaarheid elk jaar opnieuw bekeken en bijgesteld en wordt het budget verhoogd voor uitbreiding van de paraatheid.
Financieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente *)
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
13.036.000
13.036.000
14.009.000
Eigen vermogen per 31-12
14.079.000
12.925.000
13.970.000
Vreemd vermogen per 1-1
27.307.000
21.593.000
30.687.000
Vreemd vermogen per 31-12
25.687.000
30.593.000
29.087.000
Resultaat
1.053.000
0
0
*) De (meerjaren)begrotingen zijn kostendekkend.
Vennootschappen en coörperaties
Vennootschappen en coörperaties
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.bng.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Bestuurlijk vervanger: C.H.C (Kees) van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
- Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.)De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.Financieel belang
De gemeente heeft 120.237 aandelen. Er wordt jaarlijks achteraf dividend uitgekeerd.Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage aan gemeente
*343.000
**343.000
**343.000
Eigen vermogen per 1-1
4.687.000.000
4.991.000.000
Eigen vermogen per 31-12
***4.991.000.000
Vreemd vermogen per 1-1
135.072.000.000
132.550.000.000
Vreemd vermogen per 31-12
132.550.000.000
Resultaat
337.000.000
****
*Dividend 2018 is uitbetaald in 2019
**Bedrag geraamd door gemeente
*** Met ingang van 2018 rapporteert BNG Bank volgens IFRS9. Dat leidt tot een bijstelling van het eigen vermogen met -/- 266 miljoen.
****Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2019.Vennootschappen en coörperaties
N.V. Brabant Water
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.brabantwater.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Bestuurlijk vervanger: C.H.C (Kees) van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
- Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.Financieel belang
De gemeente Meierijstad is aandeelhouder. Er wordt geen dividend uitgekeerd.Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage aan/van gemeente
Eigen vermogen per 1-1
609.107.000
Eigen vermogen per 31-12
635.876.000
Vreemd vermogen per 1-1
145.834.000
Vreemd vermogen per 31-12
156.222.000
Resultaat
26.768.000
Vennootschappen en coörperaties
Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Algemene informatie
- Programma: 5. Sport, cultuur en vrijetijdseconomie
- URL:
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
- Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur. Gemeente bezit alle aandelen en oefent toezicht uit op de vennootschap onder meer via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Vennootschap beheert, onderhoudt en exploiteert een cultureel centrum en huisvesting aal in beschikbaar aan vaste huurders en incidentele gebruikers.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Met ingang van oktober 2018 faciliteert en programmeert de vennootschap voor publiek toegankelijke muziek- dans- en toneelvoorstellingen.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Exploitatietekorten.Financieel belang:
De gemeente heeft 100% van de aandelen. Er wordt geen dividend uitgekeerd.Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente
103.155
322.887
322.887
Eigen vermogen per 1-1
407.355
Eigen vermogen per 31-12
401.031
Vreemd vermogen per 1-1
1.825.019
Vreemd vermogen per 31-12
1.912.829
Resultaat
-/- 6.324
Vennootschappen en coörperaties
N.V. Monumentenfonds Brabant
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.monumentenfondsbrabant.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: Drs. J.C.M. (Coby) van der Pas-van Nuland
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
- Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Monumentenfonds Brabant. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het professioneel en risicodragend bijdragen aan het behoud van het Brabantse culturele erfgoed door monumenten te verwerven en verantwoord te herbestemmen.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Het jaar 2018 stond in het teken van verder stabiliseren van de liquiditeiten, met tegelijk een uitbreiding van het onderhoudsprogramma, om achterstallig onderhoud langzaamaan in te lopen. Daarnaast speelde de herijking van de N.V. Monumenten Fonds Brabant.
De herijking heeft geleid tot een nieuwe statutaire naam, N.V. Monumenten Beheer Brabant (formalisatie op 18 januari 2019).De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Waardevermindering van panden.Financieel belang:
Per 1 juli 2015 aandelen deels geconverteerd en de achtergestelde lening bedraagt nu € 60.265.
De gemeente verstrekt geen jaarlijkse bijdrage en de verantwoording wordt alleen afgelegd via een jaarverslag en jaarrekening.Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
0
Eigen vermogen per 1-1
667.635
Eigen vermogen per 31-12
177.994
Vreemd vermogen per 1-1
8.735.129
Vreemd vermogen per 31-12
9.273.843
Resultaat
-/- 489.641
Vennootschappen en coörperaties
Scheifelaar II Beheer B.V.
In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Het belang in deze B.V. is als volgt: Gemeente Meierijstad 50% en Gebr. van de Ven Beheermij B.V. 50%.
Vennootschappen en coörperaties
Scheifelaar II C.V.
In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Het belang in deze C.V. is als volgt: Gemeente Meierijstad 49,75%, Gebr. van de Ven Beheermij B.V. 49,75% en Scheifelaar II Beheer B.V. 0,5%.
Stichtingen en Verenigingen
Stichtingen en Verenigingen
Zorg- en veiligheidshuis Brabant Noordoost
Algemene informatie
- Programma: 1. Veiligheid
- Taakveld: Openbare Orde en Veiligheid
- URL: https://www.veiligheidshuizen.nl/veiligheidshuizen/zvhbno
- Verantwoordelijk bestuurder: C.M.C. (Kees) van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: ja
- Soort verbonden partij: netwerksamenwerking met daaronder een gemeentelijk convenant tussen de deelnemende gemeenten
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Dagelijks Bestuur door Wethouder Roozendaal
Openbaar belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is dé plek waar veiligheid, zorg en lokaal bestuur samenkomen voor de integrale aanpak van complexe problematiek. Het is een netwerksamenwerking tussen partners uit de zorg- en strafrechtketen en gemeentelijke partners
Alle partners kunnen complexe casuïstiek waarvoor inzet van de zorg- straf- en bestuurlijke keten nodig is, aanmelden bij het Veiligheidshuis.
Het Veiligheidshuis geeft advies over de aanpak, biedt expertise op het verbinden van partijen op het snijvlak van zorg en veiligheid en voert waar nodig procesregie. De hoofdtaken van het Veiligheidshuis zijn:
1. Procesregie op ketenoverstijgende, complexe casuïstiek (probleemgestuurd en oplossingsgericht);
2. Adviseren van ketenpartners en gemeenten over de aanpak van (complexe) casuïstiek;
3. Signaleren van (overstijgende) knel- en verbeterpunten, gericht op optimalisatie van keten- en netwerksamenwerking.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is per 1 januari 2019 ontstaan uit een fusie van het Regionaal Veiligheidshuis Brabant Noordoost met het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch e.o.
De fusie heeft geen gevolgen voor de kerntaken en werkwijze van het Veiligheidshuis. De meerwaarde komt tot uitdrukking door:- Minder bestuurlijke drukte; meer focus op kerntaken;
- Versterkte samenhang tussen zorg en veiligheid;
- Verdere optimalisering van de regionale samenwerking tussen gemeenten en betrokken partners.
Nadrukkelijk is het de doelstelling om binnen het nieuwe samenwerkingsverband vraagstukken op het gebied van zorg en veiligheid integraal te behandelen.
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
In het verleden nam de gemeente ’s-Hertogenbosch 70% van de kosten voor haar rekening. Vanaf 2018 is gekozen voor een ander financieringsstructuur (inwonerbijdrage). Doordat de gemeente 's-Hertogenbosch de komende periode de huisvestingskosten nog voor haar rekening neemt stijgen de kosten marginaal..
Gezien de hoogte van de reserves bij het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch zijn er geen financiële risico’s te verwachten.Financieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente
58.020
58.440
58.440
Stichtingen en Verenigingen
Stichting Agrifood Capital
Algemene informatie
- Programma: 3. Economie
- URL: www.agrifoodcapital.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: C.M.C. (Kees) van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Stichting
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Stichtingsbestuur door burgemeester van Rooij Bij het onderdeel ‘overheden’ worden de samenwerkende gemeenten vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. Vanuit AFC is burgemeester van Rooij lid van de Brainport Network Board.
Openbaar belang
De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van AgriFood Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep (BRG) regio Noordoost-Brabant (NOB) over de activiteiten van de Stichting.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De Stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. De Stichting heeft als doel het realiseren van de “Strategische Agenda”, Noordoost-Brabant topregio in Agrifood. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).2020 is het laatste jaar van het lopende bestuursconvenant en strategische agenda met een voortzetting van het huidige beleid (geen beleidswijzigingen). Voor de periode 2020-2028 worden twee aparte Regionale Strategische Agenda’s opgesteld. Eén voor de samenwerkende gemeenten en waterschappen in Regio Noordoost Brabant verband én één voor de samenwerkende overheden, bedrijven en kennisinstellingen in AgriFood Capital. Ook het bestuursconvenant wordt v.w.b. de samenwerkingsafspraken opnieuw bekeken.
In 2020 nemen de gemeenteraden een besluit over het vervolg van de regionale samenwerking. In de eerste helft van 2020 kunnen de gemeenten en waterschappen de eventuele financiële effecten van de regionale samenwerking na 2020 integraal afwegen in hun kadernota’s (2021 e.v.).
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Geen.Financieel belang
In de begroting is voor de regionale samenwerking NOB/AFC een bijdrage van € 4,- per inwoner structureel opgenomenStichtingen en Verenigingen
Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Ook in een aantal privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden heeft de gemeente een vertegenwoordiger in het bestuur. Vaak worden echter gegevens op ambtelijk niveau uitgewisseld. De financiële betrokkenheid bij de privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden bestaat meestal uit een jaarlijks subsidiebedrag c.q. bijdrage in het onderhoud van gebouwen. Deze privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden zijn niet uitgewerkt.
De gemeente neemt deel in de beheersstichting en heeft kosten als eigenaar van het gebouw (Kerkstraat 20, Sint-Oedenrode).
Stichtingen en Verenigingen
Stichting museum Henkenshage
Ook in een aantal privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden heeft de gemeente een vertegenwoordiger in het bestuur. Vaak worden echter gegevens op ambtelijk niveau uitgewisseld. De financiële betrokkenheid bij de privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden bestaat meestal uit een jaarlijks subsidiebedrag c.q. bijdrage in het onderhoud van gebouwen. Deze privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden zijn niet uitgewerkt.
De gemeente heeft zitting in het bestuur van de stichting en is eigenaar van het pand (Laan van Henkenshage 3, Sint-Oedenrode).
Stichtingen en Verenigingen
Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Ook in een aantal privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden heeft de gemeente een vertegenwoordiger in het bestuur. Vaak worden echter gegevens op ambtelijk niveau uitgewisseld. De financiële betrokkenheid bij de privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden bestaat meestal uit een jaarlijks subsidiebedrag c.q. bijdrage in het onderhoud van gebouwen. Deze privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden zijn niet uitgewerkt.
De gemeente neemt deel in de raad van toezicht.
Overige verbonden partijen
Overige verbonden partijen
Regio Noordoost Brabant
Algemene informatie
- Programma: 3. Economie
- Verantwoordelijk bestuurder: C.H.C. van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Overige verbonden partijen
- Bestuurlijk belang:
- Vertegenwoordigd in Algemeen bestuur/Bestuurlijke Regie Groep : C.H.C. van Rooij.
- Vertegenwoordigd in Dagelijks bestuur: J.H.M. Goijaarts en H.G.W.M. van Rooijen.
- Portefeuillehoudersoverleg Economische Ontwikkeling: J.H.M. Goijaarts (voorzitter),
- Portefeuillehoudersoverleg Ruimte en Mobiliteit: H.G.W.M. van Rooijen (voorzitter).
- Portefeuillehoudersoverleg Arbeidsmarkt: M.H.B. Roozendaal (lid)
- Portefeuillehoudersoverleg Duurzame Leefomgeving: H.G.W.M. van Rooijen (lid).
Openbaar belang
De samenwerking in de regio Noordoost-Brabant (NOB) vindt plaats op basis van een op 19 februari 2014 met de regiogemeenten en 2 Waterschappen overeengekomen convenant. Dit convenant regelt de samenwerking van de overheden in Noordoost-Brabant (NOB) binnen AgriFood Capital (AFC). In 2016 hebben de regiopartijen besloten om het convenant te actualiseren en te verlengen tot en met 2020. In 2016 is ook een samenwerkingsovereenkomst overeengekomen van het regionale arbeidsmarktprogramma AgriFood Capital Werkt!.De samenwerkende overheden in de Regio Noordoost-Brabant hebben een taakopvatting voor ruimtelijke ordening, economie, werkgelegenheid en bereikbaarheid en leveren een belangrijk aandeel in de realisatie van de ambities op het gebied van ‘Goed woon-, werk- en leefklimaat’
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Bestuurlijke doelen zijn: een toekomstbestendige arbeidsmarkt; sterke bedrijvigheid; betekenisvolle innovaties en een veerkrachtige leefomgeving. Beleidsvoornemens worden programmatisch uitgewerkt en via een projectorganisatie tot uitvoering gebracht.Vanuit deze regio wordt vorm gegeven aan AgriFood Capital. Onder deze merknaam wordt met partners uit onderwijs en bedrijfsleven via de “Strategische Agenda met Uitvoeringsprogramma” toegewerkt naar een excellente Agrifood regio.
De actuele ontwikkelingen en uitvoeringsambities staan beschreven in het Jaarplan en begroting 2020 Regio Noordoost Brabant. Hierin staan de accenten voor de uitvoering in het betreffende jaar en hoe de bijdrage van bewoners van Noordoost Brabant zo effectief mogelijk wordt ingezet.
Het jaarplan 2020 betreft alleen de publieke samenwerking Regio Noordoost Brabant. Uit onder andere het ‘rondje langs de gemeenteraden’ is gebleken dat de voorheen gecombineerde jaarplannen en jaarverslagen met AgriFood Capital BV en AgriFood Capital Werkt! tot onduidelijkheid hebben geleid.
Het jaarplan 2020 is vastgesteld door het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling
De programmabegroting voorziet in de bijdragen aan de regio Noordoost Brabant (AFC en arbeidsmarkt). De bijdrage aan het regiofonds is € 3,00 per inwoner en € 1,00 per inwoner voor de Arbeidsmarkt; voor Meierijstad in totaal ca. € 320.000 (afgerond).
2020 is het laatste jaar van het lopende bestuursconvenant en strategische agenda met een voortzetting van het huidige beleid (geen beleidswijzigingen). Voor de periode 2020-2028 worden twee aparte Regionale Strategische Agenda’s opgesteld. Eén voor de samenwerkende gemeenten en waterschappen in Regio Noordoost Brabant verband én één voor de samenwerkende overheden, bedrijven en kennisinstellingen in AgriFood Capital. Ook het bestuursconvenant wordt v.w.b. de samenwerkingsafspraken opnieuw bekeken.
In 2020 nemen de gemeenteraden een besluit over het vervolg van de regionale samenwerking. In de eerste helft van 2020 kunnen de gemeenten en waterschappen de financiële effecten van de regionale samenwerking na 2020 meenemen in hun kadernota’s (2021 e.v.).
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De activiteiten van de Regio vanuit de regio brengen geen (financiële) risico’s met zich mee.Financieel belang
Realisatie 2018
Begroot 2019
Begroot 2020
Bijdrage van gemeente
319.476
320.592
325.396