Begroting 2020

6 Sociaal domein

Wat gaan we daar voor doen?

Wat gaan we daar voor doen?

6.1

De gemeente wil kwaliteit van dienstverlening in het sociaal domein.

We investeren in projecten of activiteiten die bijdragen aan een preventieve aanpak van problematiek en aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. Hierbij is ook aandacht voor de duurzaamheid en continuïteit hiervan.
Er vinden in ieder geval projecten of activiteiten plaats op het gebied van gezonde leefstijl en vitaliteit. Ook onderzoeken we de behoeften op het gebied van voorliggende voorzieningen. Dit moet er toe leiden dat er pilots gestart worden op plekken waar die er niet of onvoldoende zijn. Ook investeren we in het gebruik van sport, kunst en cultuur ten behoeve van het sociaal domein.

Het is belangrijk dat organisaties meer en beter met elkaar samenwerken. Dit leidt tot verdere professionalisering en kostenbesparing.
We overleggen met onze belangrijke maatschappelijke partners over het sociaal domein om zo elkaar te informeren, te inspireren en gezamenlijk innovatie binnen het sociaal domein vorm te kunnen geven. In 2020 ontvangen de maatschappelijke partners namens de gemeente een opdracht om hier in gezamenlijkheid uitvoering aan te geven.

De samenwerking tussen organisaties en activiteiten wordt in 2020 versterkt en er worden afspraken gemaakt over de wijze van samenwerking en benadering van de inwoners. Verder wordt er gewerkt aan een "businesscase" voor de locatie Leefgoed (Kloosterkwartier). Hier wordt invulling gegeven aan het Leefgoed-concept van Ontmoeten, Ondersteunen en Verbinden.

In 2021 komt de Wet Inburgering terug naar de gemeente. Het ministerie ondersteunt gemeenten bij de voorbereiding op de nieuwe wet, onder andere door het organiseren van een pilotprogramma. Gemeente Meierijstad is uitgekozen om de pilot vrouwelijke nareizigers en gezinsmigranten uit te voeren. In 2020 geven we ook beleidsmatig inhoud aan de kaders van de nieuwe wet.

Meierijstad is in 2018 gestart met de pilot Wijk –GGD, als middel in de sluitende aanpak van personen met verward gedrag. De pilot loopt tm eind 2019. Momenteel worden de resultaten geëvalueerd, op grond waarvan voortzetting van de inzet Wijk GGD bepaald zal worden. De verwachting is dat inzet van de Wijk GGD-ers (in ieder geval voorlopig) verlengd zal worden.
Vanaf 2020 is een extra structureel bedrag beschikbaar gesteld om onderwerpen op het snijvlak van zorg en veiligheid aan te pakken. Focus hierin ligt op preventie, vroeg-signalering en efficiënte aanpak/begeleiding door zorg- en veiligheidspartners. Een projectplan hiertoe wordt naar verwachting eind 2019 opgeleverd. De structurele aanpak van personen met verward gedrag maakt een belangrijk onderdeel uit van het projectplan.

In 2020 wordt het dashboard sociaal domein verder doorontwikkeld. Daarnaast worden de afspraken naar aanleiding van de beeldvormende avond van oktober 2019  over sturingsinformatie voor de gemeenteraad verder uitgewerkt.

6.2

In Meierijstad is zorg, begeleiding en ondersteuning van hoge kwaliteit. Dit alles is naar tevredenheid van de inwoners die hiervan afhankelijk zijn. Mantelzorg en vrijwilligerswerk wordt gewaardeerd, gestimuleerd en ondersteund.

We betrekken de Stichting Toegankelijk Meierijstad (STM) bij de lokale inclusie agenda. Zo is een afgevaardigde lid van de projectgroep inclusieve samenleving die maandelijks bijeenkomt om de voortgang te monitoren en mede vorm te geven aan de uitwerking van de lokale inclusie agenda. Voor onderdelen in de lokale inclusie agenda voert STM schouwen uit op het gebied van toegankelijkheid.
STM geeft aan de gemeente signalen af over knelpunten, verbeteringen of goede ideeën rondom inclusie. Dit doen zijn ook tijdens de kwartaaloverleggen waarbij verschillende disciplines uit de gemeente aanwezig zijn.

Op dit moment lopen er twee intensieve trajecten inzake de toekomst- en doorontwikkeling van de beide SW bedrijven; IBN en WSD.
Op basis van een gedegen afweging wordt er in beide individuele trajecten toegewerkt naar een mate van dienstverlening, gebaseerd op de solidariteit van de deelnemende gemeenten. In het voorjaar van 2020 zullen beide trajecten leiden tot een gedragen besluit, waarbij de gemeente Meierijstad er niet voor kiest om uit te treden bij één van de twee SW bedrijven, maar juist streeft naar een samenwerking van WSD en IBN onder één naam: ‘het Participatiebedrijf’.

We stellen een programma op langer thuis wonen en we  onderzoeken de mogelijkheden om mantelzorgwoningen ruimer in te zetten als instrument in dit kader van dit programma.

Bewustwording rondom inclusie is een blijvend aandachtspunt, zeker gedurende het koploperschap tot eind 2020. Er is een communicatieplan waarin verschillende onderdelen bijdragen aan een bewustwordingscampagne rondom inclusie zowel intern als extern.
In 2020 zal er bij ondernemers meer aandacht gevraagd worden voor toegankelijkheid en inclusie.

In 2020 wordt uitvoering gegeven aan de lokale inclusie agenda en de daarbij in actieplannen uitgewerkte speerpunten.
Eind 2020 (einde koploperschap) zal een stand van zaken van de actieplannen worden opgemaakt en de raad zal hierover geïnformeerd worden.

Samen met vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties verder uitwerken van het vrijwilligersbeleid op basis van behoeften. Het vrijwilligersbeleid zal dus in samenspraak met de doelgroep verder geconcretiseerd worden. Tevens zal er een duidelijke samenhang zijn met het sportbeleid. Uitgangspunten blijven: stimuleren, waarderen en faciliteren. In 2020 moet het vrijwilligersbeleid afgerond zijn.

6.3

Voor de jeugd zijn in Meierijstad voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de groei naar volwassenheid door o.a. onderwijs, welzijn en vrije tijdsbesteding

We geven uitvoering aan de actielijnen behorende bij het preventief jeugdbeleid dat in 2018 ontwikkeld is. Deze omvatten onder meer activiteiten op het gebied van voorlichting en advies, vroegsignalering van problemen en kortdurende ondersteuning van jeugdigen met enkelvoudige problematiek. Thema’s zijn onder andere sport, spelen, mentale en lichamelijke gezondheid, onderwijs, werk en opvoeding. De activiteiten hebben, waar mogelijk, een lokaal karakter.

Lasten & baten

Lasten

€ 82.945

34,0 %

Baten

€ 20.254

8,3 %

ga terug