Begroting 2020

4 Onderwijs

Wat gaan we daar voor doen?

Wat gaan we daar voor doen?

4.1

We willen in elke kern basisonderwijs behouden.

De uitwerking van de visie op basisonderwijs is terug te vinden in het vigerende Integraal HuisvestingsPlan (IHP) 2017-2021, omdat deze visie de basis vormt voor het IHP. In het najaar van 2019 is gestart met de opstelling van een nieuw IHP voor de periode 2021-2024. Dit IHP wordt in het najaar van 2020 ter vaststelling aan de raad aangeboden. Voormelde visie zal ook de basis vormen voor het nieuwe IHP.

4.2

Uitgangspunt is een multifunctionele accommodatie met als basis een integraal onderwijs huisvestingsplan.

We zijn volop bezig met de opstelling van een nieuwe IHP voor de periode 2021-2024. We zijn gestart met het maken van een inventarisatie c.q. opname van alle schoolgebouwen. Vervolgens stellen we aan de hand van criteria vast zal hoe de gebouwen scoren op technisch, ruimtelijk en functioneel vlak.  Deze inventarisatie vormt uiteindelijk de basis voor uitvoeringsprogramma’s, die gekoppeld zijn aan het IHP. Het IHP wordt in het najaar 2020 ter vaststelling aan de raad aangeboden.

We starten de realisatie van de projecten met betrekking tot de vervangende nieuwbouw van de basisscholen Sint Antonius van Padua (Nijnsel) en Petrus en Paulus (Eerde) en de renovatie/uitbreiding van de Uilenbrink (Veghel). Ook wordt gestart met de voorbereidingen voor de vervangende nieuwbouw van basisschool de Bunders (Veghel).

We starten de voorbereidingen voor het nieuwe MFA in de wijk Kienehoef (Sint-Oedenrode), waarin naast de basisscholen de Springplank en de Kienehoef ook andere maatschappelijke functies (sport, kinderopvang, ontmoetingspunt wijk) onderdak krijgen. De realisatie van dit MFA wordt fasegewijs aangepakt; in eerste instantie zullen de onderwijsvoorzieningen tezamen met kinderopvang en onder andere ontmoetingspunt wijk worden gerealiseerd. In een latere fase (2023-2025) wordt de gym-/sportvoorziening aan het MFA toegevoegd.

In 2020 pakken we het burgerinitiatief om te komen tot een MFA Boskant samen met de betrokken partijen verder op.

4.3

Onderwijsbeleid

De gemeente koppelt actief de aandachtsgebieden onderwijs-economie-arbeidsmarkt aan elkaar. Met ingang van 2019 werken de drie O’s (onderwijs/ondernemers/overheid) samen in een projectstructuur, met de propositie 2019 als onderlegger. Als overheid faciliteren wij ook in 2020 de uitvoering van projecten die door de stuurgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de drie O’s, in gang worden gezet.
Binnen de stuurgroep monitoren wij de uitvoering van het project Sterk techniekonderwijs in Meierijstad. Ook in 2020 faciliteren wij VMBO on stage en Road2University.

We ondersteunen innovatie in het onderwijs door het beschikbaar stellen van subsidies voor onderwijs innovatieve initiatieven.

We voeren hetgeen regionaal wordt ontwikkeld in het kader van de ontwikkelagenda's lokaal uit in samenwerking met de betrokken partijen.

In 2020 geven we uitvoering aan het jaarplan behorende bij de Lokaal Educatieve Agenda 2020-2023.

Samen met onze partners willen we meer laaggeletterden bereiken en laaggeletterdheid verder terugdringen. Dat doen we onder andere door het versterken van het netwerk van partners, het doorontwikkelen van het aanbod en in te spelen op de behoefte van de doelgroep NT1 (Nederlands als 1e taal). Ook ontwikkelen we toeleidings- of thematische cursussen om meer laaggeletterden te bereiken.

Lasten & baten

Lasten

€ 8.978

3,7 %

Baten

€ 1.922

0,8 %

ga terug